Проект "Вчимося жити разом"

 

 

 

 

 

 

 

«Школа має стати противагою суспільству, яке молиться
на технології та проповідує суцільне споживання.
Її завдання — допомогти дітям усвідомити сенс
і цінності життя. Школа має стати адвокатом дітей
за всього розмаїття і складності їхніх характерів.
Педагогіка покликана вказувати дітям шляхи,
ставши на які, вони навчаться бути відповідальними,
розвинуть у собі самостійність і незалежність.
Ми всі хочемо, щоб наші діти уміли любити,
творити, були добрими. Ми хочемо,
щоб у них вистачило мужності розв’язувати проблеми,
які стоять перед нашою планетою, і щоб вони
відчували свою належність не лише до власного народу,
а й до багатомільярдного населення усієї нашої Землі».
Клаус В. ФОПЕЛЬ

У багатьох, передусім розвинених країнах модернізація системи освіти від- бувається одночасно за двома напрямами. Перший умовно можна назвати інформатизацією, другий — гуманізацією освіти. Процесам інформатизації нині надається особливо велике зна- чення. І хоча справа ця складна й недешева, держава багато робить для її реа- лізації. Проте поряд із численними вигодами — необмеженим доступом до ін- формації, інтенсифікацією процесу навчання, можливістю дистанційної освіти — робота з комп’ютером забирає час, відведений для живого спілкування вчителя з дітьми та дітей між собою. До того ж Інтернет не має цензури, і учні отримують доступ до будь-якої інформації, у тому числі й тієї, яка може зашкодити морально незрілій особистості. Саме тому паралельно з інформатизацією в освіті запроваджуються педагогічні тех- нології розвитку соціально-психологічних компетентностей (життєвих навичок). Їх мета — сприяння адаптації дітей та підвищення стійкості у сучасному світі. Це завдання є особливо актуальним для України, адже велика кількість родин з дітьми, що мешкали на тимчасово окупованих територіях, стала внутрішніми пересе- ленцями. ПЕРЕДМОВА 6 Європейський Союз (ЄС) та представництво Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні впроваджують у нашій державі проект «Вчимося жити разом». Проект має на меті розвиток життєвих навичок та надання психосоціальної допомоги дітям і родинам, що постраждали внаслідок військового конфлікту. Виконавці проекту — Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» (у напрямку формування психосоціальних компетентностей, що підвищують здатність до адаптації і подолання труднощів щоденного життя) та Національний університет «Києво-Могилянська академія» (у напрямку надання дітям і родинам психосоціальної підтримки). Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» реалізує проект шляхом впровадження освіти на засадах розвитку життєвих навичок. У початковій школі навчання життєвих навичок запроваджується насамперед через предмет «Основи здоров’я». Нижче наведено деякі результати, яких можна досягти завдяки викладанню цього предмета, з використанням сучасних педагогічних технологій. Ми можемо подарувати учням особливий час і місце в школі. Запрошуючи дітей сісти в коло й обмінятися думками, ми наслідуємо давні традиції, які існують у багатьох культурах світу, — організовувати своєрідне коло, де кожен має змогу висловитися з приводу будь-якої проблеми і вислухати думки інших. Ми можемо допомогти дітям відчути єднання з групою. Багатьом дітям, особливо тим, хто втратив не лише домівку, а й своїх друзів, складно зосередитися на навчанні. Наявність хоча б одного друга підвищує самооцінку дитини, нормалізує рівень стресу, сприяє успішній соціалізації та адаптації до нових умов. Ми можемо дати дітям «точку опори». Допомагаючи усвідомити цінності й пріоритети, ми наставляємо їх на правильний шлях, вчимо уникати невиправданих ризиків і створених ними самими проблем. Ми можемо навчити дітей приймати рішення і діяти з позицій здорового глузду. Розвиваючи в учнів ці навички, ми вчимо їх всебічно аналізувати ситуації, зважувати альтернативи, робити вибір і брати на себе відповідальність за його наслідки. Ми можемо навчити дітей протистояти негативному соціальному тиску. Своєчасно тренуючи навички відмови, ми вчимо їх протидіяти маніпуляціям, підвищуємо стійкість до пропозицій, які можуть спричинити проблеми. Розвиваючи навички критичного мислення ми вчимо дітей довіряти лише достовірним джерелам інформації, ефективно протидіяти негативним інформаційним впливам, пропаганді ненависті і насилля. Ми можемо навчити дітей керувати стресами. Діти, переселені із зони збройного конфлікту, ще довгий час відчувають наслідки пережитого. Для відновлення психологічної рівноваги в умовах інтенсивного навчального процесу для них особливо важливо уміти розподіляти час, відпочивати і розслаблятися душею і тілом. Ми можемо показати дітям, як можна жити у світі без насилля. Навчаючи учнів спілкуватися і розуміти одне одного, ми допомагаємо їм набути досвіду мирного розв’язання конфліктів, пошуку консенсусу чи компромісів. Ми здатні пробудити в дітей інтерес до того, що відчувають і як думають інші люди, розвинути у них толерантність і співчуття. Ми можемо вселити у дітей надію. Розвиваючи у них навички позитивної 7 самооцінки, ми найбільше допомагаємо дітям, які змушені дорослішати у складних життєвих обставинах. Переконуючи, що їхня доля — у їхніх руках, ми захищаємо дітей від негативного впливу оточення, яке, можливо, щодня нагадує про відсутність життєвих перспектив. Усі ці завдання можуть здаватися надто складними для школи, яку дехто сприймає лише як місце, де учні здобувають знання. Однак сучасний випускник має бути не лише освіченою, а й добре вихованою, гармонійно розвиненою та стійкою особистістю, яка знає, чого хоче в житті і як цього досягти. І починати реалізовувати ці завдання треба з перших днів навчання дитини у школі.
Інформація про проект. Європейський Союз (ЄС) та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні з листопада 2015 року розпочали новий проект «Вчимося жити разом» з розвитку життєвих навичок та надання пси хосоціальної допомоги дітям, підліткам та родинам, що постраждали внаслідок конфлікту в Україні. Виконавцями проекту є Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» та Національний університет «Києво-Могилянська академія». Проект реалізується у двох напрямах — формування у школярів життєвих навичок, які сприятимуть позитивній адаптації, та надання дітям і родинам психосоціальної підтримки. Національний університет «Києво- Могилянська академія» реалізує проект із листопада 2015 року. У межах проекту заплановано проведення навчальних тренінгів для 4 000 педагогів, 450 практичних психологів та 100 соціальних працівників з основ емоційного спілкування, створення довірливого класного середовища — безпечного, відкритого дітям та батькам, сприятливого для розвитку стосунків, захисту від наслідків соціальних катастроф. Протягом листопада 2015 – грудня 2016 року близько 300 тисяч дітей та їхніх батьків візьмуть участь у програмі психосоціальної підтримки. Програма проекту є комплексною і передбачає допомогу дитині на рівні сім’ї, громади, психологічне консультування та спеціалізовану психотерапевтичну допомогу. Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» долучився до реалізації проекту в січні 2016 року. Упродовж року за компонентою «Освіта на засадах життєвих навичок» 735 педагогів – вихователів дошкільних навчальних закладів і 2 505 учителів загальноосвітніх навчальних закладів пройшли навчання для викладання розроблених у рамках проекту тренінгових курсів. У вересні–грудні 2016 року понад 170 тисяч дітей будуть охоплені тренінгами з розвитку життєвих навичок ефективного спілкування, самоконтролю, керування стресом, розв’язання проблем і конфліктів. Це навички, які підвищують стійкість дітей та молоді у складних життєвих обставинах, сприяють їх адаптації до нових умов, допомагають знайти нових друзів і відновити душевний спокій. Від самого початку проекту повною мірою функціонує портал превентивної освіти (autta.org.ua), на якому розміщено доступні електронні ресурси, розробки уроків, тренінгів, виховних годин, відеоматеріали та мультимедійні презентації з тематики проекту, висвітлюється хід виконання проекту, публікуються відгуки та ведуться авторські блоги його учасників. У рамках проекту також розроблено комп’ютерний курс для педагогів, який дає змогу долучитися до викладання цих курсів будь-якому навчальному закладові. Проект «Вчимося жити разом» 9 *** Про ЮНІСЕФ: Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) працює над покращенням життя дітей і сімей на всій території України з 1997 року. ЮНІСЕФ є світовим лідером із захисту прав та інтересів дітей. Фонд працює у понад 190 країнах світу заради захисту й підтримки дітей від їх народження і до початку дорослого життя. Програми Фонду фінансуються з добровільних внесків фізичних осіб, компаній, закладів та урядів. Більше інформації: www.unicef.org.ua. Приєднуй- теся до нас у Twitter, Facebook та ВКон- такте. *** Про ЕСНО: Служба Європейської Комісії з гуманітарної допомоги та гро- мадянського захисту (ЕСНО) фінансує операції з надання допомоги жертвам природних та антропогенних катастроф і конфліктів за межами Європейського Союзу. Допомога надається неупереджено, безпосередньо людям, які її потребують, без проявів дискримінації чи расових уподобань, етнічної приналежності, релігії, статі, віку, національності чи політичних поглядів. Про Національний університет «Києво-Могилянська академія»: Національ- ний університет «Києво-Могилянська академія» створює, зберігає та поширює знання у природничій, соціальній, гуманітарній і технічній наукових сферах. Могилянка – це спільнота, яка формує високоосвічену, національно свідому, чесну, небайдужу, творчу особистість, здатну незалежно мислити та відповідально діяти згідно з принципами добра та справедливості, для розвитку відкритого й демократичного суспільства. Про Дитячий фонд «Здоров’я через освіту»: Громадська організація Дитя- чий фонд «Здоров’я через освіту» спря- мовує свою діяльність на розробку та впровадження в навчальних закладах програм, які базуються на формуванні в дітей життєвих навичок. Ці навички допомагають їм долати виклики повсякдення й адаптуватися до життя в мінливому світі. Організація співпрацює з Агенціями ООН (ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Фонд народонаселення ООН), ВООЗ, Німецьким бюро співробітництва (GIZ), Агентством США з міжнародного роз- витку (USAID), Корпусом миру США в Україні. Національні партнери — Мініс- терство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України, регіональні інститути післядипломної педагогічної освіти, Всеукраїнська громадська орга- нізація «Всеукраїнська спілка вчителів і тренерів» (ВСЕСВІТ). Наш сайт: https:// helte.org.ua, більше матеріалів на autta. org.ua, Facebook. Мета, завдання і структура тренінгового курсу для початкової школи У початковій школі проект «Вчимо- ся жити разом» впроваджується у навчальний процес через предмет «основи здоров'я». Метою курсу є навчання життєвих навичок, які полегшують адаптацію і сприяють відновленню психологічної рівноваги. Головне завдання курсу полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, сприятливих для розбудови миру. Структура курсу для 1–4-х класів визначається чинною навчальною про- грамою предмета «Основи здоров’я», за- твердженою Міністерством освіти і науки України.

 

Проект "Вчимося жити разом"

Впровадження проекту "Вчимося жити разом" на базі 2-В класу ЗОШ I-III ступенів №3 Покровської міської ради

21.11.2016 21:39
Як виховати дитину щасливою людиною, впевненою в собі, яка успішно вирішує життєві проблеми, приємна у спілкуванні, багата дружніми і діловими зв'язками, улюблена близькими людьми, друзями? Безсумнівно, це питання хвилює всіх педагогів. Не завжди діти можуть легко налагодити спілкування, адже...

Фотогалерея: Проект "Вчимося жити разом"